مانند اکثر ورزش*ها، در اسنوکر هم این مسأله بسیار حیاتی است که قبل از شروع تمرینات جدی، کاملاً اصول پایه را فرا بگیرید. چرا که عدم یادگیری این اصول پایه، باعث شکل*گیری عادت*های نادرستی در نحوه بازی شما می*شود که در مراحل جدی*تر، اصلاح آن دردسرساز خواهد بود.

اگر کاملاً مبتدی هستید، فرصت خوبی است که ابتدا تمام تلاش خود را بر روی فراگیری اصول پایه بگذارید؛ و اگر مدتی است که بازی می*کنید، فراموش نکنید که باید هرچه سریع*تر ایرادات خود را در این زمینه برطرف کنید.
این سری از مقالات آموزشی در چهار قسمت، ابتدایی*ترین و حیاتی*ترین اصول بازی اسنوکر را به شما یاد خواهد داد.


مهم*ترین نکته*ای که به عنوان یک مبتدی باید به آن توجه کنید این است که تنها با رعایت کامل و درست موارد بالا است که می*توانید چوب خود را مستقیم حرکت دهید و ضربه دلخواه را بزنید.
 
یادتان باشد حرکت مستقیم چوب در هنگام ضربه، خیلی مهم و خیلی مهم است!
_____________________________________________________________
آموزش اسنوکر - اصول پایه - طرز ایستادن
یکی از روش*های کلاسیک ایستادن این است که پاها را به عرض شانه باز کنید. سپس پای چپ را جلو برده و کمی خم کنید و پای راست عمود و در راستای دست راست*تان ( که عقب چوب را گرفته است ) باشد. البته با فرض اینکه با دست راست ضربه می*زنید. 
اما تنها یک قالب ایستادن را برای همه افراد توصیه کردن، چندان جالب و درست به نظر نمی*آید، به جای آن بهتر است ببینیم که چه پارامترهایی در ایستادن (stance) حیاتی است و سپس شما با در نظرگرفتن این عناصر، خود به نحوه ایستادن دلخواه پی ببرید.
اولین نکته این است که برای احتراز و دوری جستن از حرکت بدن در هنگام ضربه، باید وزن بدن*تان را بین دو پا بطور مساوی تقسیم کنید.
دومین مسأله این است که بگونه*ای بایستید که مانعی برای راحتی حرکت چوب، توسط بدن*تان ایجاد نشود.
و آخرین نکته این که، بگونه*ای بایستید که بتوانید چوب را در یک محور مستقیم و حتی*الامکان موازی با سطح میز نگاه دارید.

خب حالا دیگر می*توانید با در نظرگرفتن سه عنصر، تقسیم وزن بین دو پا، راحتی ضربه و هم*محوری، بدون اینکه دنبال فشارآوردن به خود برای تقلید از نحوه ایستادن دیگران باشید، خودتان بهترین حالت ایستادن خود را کشف کنید.
_____________________________________________________________
آموزش اسنوکر - اصول پایه - چگونگی گرفتن چوب توسط دست پشتی منظور از Grip، همان دستی است که شما با آن چوب را گرفته و باصطلاح دست عقبی شما به *حساب*می*آید. یک پیشنهاد طنزآمیز برای Grip این است که، جایی از چوب را بگیرید که بتوانید به راحتی آن را بر سر فرد دیگری بکوبید!
اما از شوخی گذشته، نکات مهمی که در این*باره باید رعایت کنید:





1- چوب را به هیچ*وجه با دست خود فشار ندهید و شل بگیرید. تا مزاحمتی برای حرکت مستقیم چوب شما در هنگام ضربه ایجاد نشود. 2- از آنجاییکه چوب باید حتی*الامکان حالت موازی با سطح میز داشته باشد، می*توانید براحتی دقت کنید که آرنج ِ خم*شده شما با چوب زاویه*ای 90 درجه یا کمی کمتر از 90 درجه را تشکیل دهد. 3- نه لزوماً ولی بهتر است که مچ شما هم انحرافی به چپ و راست نداشته و در راستای ساعدتان باشد. 
محکم*گرفتن و فشاردادن چوب با دست هنگام ضربه، یکی از متداول*ترین اشتباهات در بازی است و بدترین حالت آن، حالتی است که شما برای زدن ضرباتِ با قدرت بیشتر، بر میزان فشاردادن چوب خود، بیافزایید.
این عمل علاوه بر اینکه از حرکت مستقیم و راحت چوب جلوگیری می*کند، باعث بالاآمدن ناخودآگاه انتهای چوب*تان، در هنگام ضربه می*شود.
پس یادتان باشد چوب را شل بگیرید!
برای اطمینان از درستی عملکردتان، کافی است عادت کنید که چوب را تنها با انگشت شست و انگشتان 2 و 3 خود بگیرید و انگشت*های 4 و 5 را آزاد بگذارید.
 _____________________________________________________________
آموزش اسنوکر - اصول پایه - پل بستن و انواع آن هنگامی که شما با دست راست خود ضربه می*زنید و در حالیکه با دست راست، قسمت انتهایی چوب را گرفته*اید، دست چپ شما، نقش یک پل (Bridge) را ایفا می*کند.
در واقع توسط انگشتان کانالی را بوجود می*آورید تا بتوانید چوب خود را در آن قرار داده و در هنگام ضربه، چوب را در یک خط مستقیم حرکت دهید. شما بدون داشتن یک پل محکم و راحت، شانس بسیار کمی برای بازی درست و بالطبع در پاکت (Pocket) انداختن توپ*های هدف خواهید داشت.
برای شروع، کف دست*تان را کاملاً روی سطح میز بگذارید و انگشت شست را به گونه*ای به انتهای انگشت اشاره*تان بچسبانید که شکلی شبیه به حرف (V) انگلیسی، مابین این دو انگشت، بوجود بیاید.

حتی می*توانید برای محکم*تر کردن پل خود، نوک انگشت سبابه را کمی داخل پارچه سطح میز (Cloth) فرو ببرید. حال 4 انگشت خود را در همین وضعیت، اندکی به سمت انگشت شست خود بچرخانید تا هنگامی*که چوب را بین دو انگشت قرار می*دهید، با قسمت گوشتی بالای انگشتان تماس نداشته باشد و مانعی برای حرکت مستقیم چوب*تان نشود.
حتی*الامکان پل خود را در فاصله 15 تا 20 سانتی*متری توپ سفید (Cue Ball) بنا کنید.


این پلی که توضیح داده شد، معروف به پل باز است که امروزه مورد استفاده قرار می*گیرد.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه تا موقعی*که از راحتی و استحکام پل خود اطمینان حاصل نکردید، ضربه نزنید.
شما با توجه به اینکه قصد ضربه*زدن به کدام قسمت از توپ سفید را دارید، باید ارتفاع پل خود را تنظیم کنید، اما دقت کنید تا همواره نوک هر 4 انگشتتان روی میز باشد و انگشتان را از وسط خم نکنید.

پل*های مکانیکی (Rest) : برای استفاده در زمان*هایی است که توپ سفید در محلی از میز قرار گرفته که طول چوب کافی نیست.
در انتها فراموش نکنید که عدم بهره*بردن از یک پل محکم و استوار، به کل، سیستم ضربه*زنی شما را با اشکال مواجه می*کند.
_____________________________________________________________