loading...
فراتر از یک رویا...
آخرین ارسال های انجمن
حسین اسفندیاری بازدید : 941 جمعه 03 آبان 1392 نظرات (0)

اموزش شطرنج:


 برای اموزش شطرنج ابتدا باید با نام انها اشنا شیم:

تصویر مهره نام مهره نشانه مهره ارزش مهره
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی سرباز P 1 امتیاز
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی اسب N 3 امتیاز
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی فیل B 3 امتیاز
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی قلعه R 5 امتیاز
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی وزیر Q 9 امتیاز
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی شاه K غیر قابل ارزش گذاری

 

ارزش مهره

ارزش مهره ها با توجه به قدرت حرکت آنها در صفحه و در واقع اختیاراتشان در نظر گرفته شده است. مهره وزیر با بیشترین قدرت حرکت و انعطاف پذیرترین مهره ۹ امتیاز و کمترین آنها سرباز با کمترین قدرت حرکت ۱ امتیاز دارند.
 
مهره شاه مهره ای است که در تمام بازی باید از آن مراقبت کنید تا مورد تهدید حریف واقع نشود پس مهمترین مهره است ولی چون قدرت تهاجمی ندارد و دفاع از آن هم به عهده مهره های دیگر است پس نمی توان آن را ارزش گذاری کرد.
 

نشانه مهره

آشنایی با نشانه ها برای اصولی یاد گرفتن شطرنج است تا بتوانید از آموزش های شطرنج و یا تکنیک های آن در هر صفحه یا مقاله ای استفاده کنید.
 

شکل مهره

شکل مهره های شطرنج در شطرنج های مختلف ممکن است یکی نباشد ولی شکل کلی آن را در جدول بالا مشاهده می کنید
 

توضیحات

در بازی شطرنج همیشه کسی که مهره های سفید را انتخاب کرده است بازی را آغاز می کند.
 
 

چینش مهره ها ی شطرنج

پس از آشنایی با مهره ها باید چیدن صحیح آنها را بیاموزیم:
 
آموزش شطرنج   آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی
 ____________________________________________________________________

 
آموزش شطرنج – حرکت مهره سرباز (پیاده) در صفحه شطرنج
 

آموزش شطرنج – حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج
 
 
هر مهره شطرنج یک جهت حرکت و یک توانایی حرکت در آن جهت را دارد. مثلاً یک مهره توانایی حرکت فقط رو به جلو دارد و در جهت جلو توانایی حرکت یک خانه را دارد ، پس این مهره فقط می تواند یک خانه به جلو حرکت کند. جهت و توانایی حرکت در هر نوع مهره در شطرنج متفاوت است این بدان معناست که سرباز یک نوع توانایی حرکت دارد و اسب یک نوع دیگر می تواند حرکت کند ولی حرکت دو اسب در شطرنج با هم تفاوتی ندارد. حرکت و اختیارات مهره های شطرنج را با هم مرور می کنیم:
 

حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج

 
آموزش شطرنج   حرکت مهره سرباز (پیاده) در صفحه شطرنج
 
مهره سرباز در شطرنج کمترین توان حرکتی را دارد. به این مهره پیاده هم می گویند. این مهره فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند و هیچ گاه نمی تواند به خانه های عقب باز گردد. زمانی که مهره سرباز برای اولین بار می خواهد حرکت کند می توانیم انتخاب کنیم که یک خانه حرکت کند یا دو خانه. اما بعد از اولین حرکت ، در حرکت های بعدی فقط می تواند یک خانه به سمت جلو حرکت کند. در تصویر بالا به خوبی مشخص است.
شما در حال خواندن آموزش شطرنج در سایت Raya777.com هستید.
 

شرایط حرکت مهره سرباز:

 
آموزش شطرنج   حرکت مهره سرباز (پیاده) در صفحه شطرنج
 
اگر در خانه جلویی مهره سرباز یک مهره دیگر ، چه مهره حریف و چه مهره خودی وجود داشته باشد مهره سرباز نمی تواند به سمت جلو حرکت کند.در تصویر بالا هیچ کدام از سربازهای سفید نمی توانند حرکتی انجام دهند.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره سرباز (پیاده) در صفحه شطرنج
 
مهره سرباز همچنین می تواند یک مهره حریف را از صفحه شطرنج حذف کند و حریف را ضعیف تر کند. در تصویر بالا می بینید که هر دو مهره سرباز در شرایطی هستند که می توانند یک مهره (قلعه و فیل) را حذف کنند و زمانی آن مهره را حذف کردند باید در جای آن مهره قرار گیرند. تنها زمانی مهره سرباز می تواند مایل (اُریب) حرکت کند که قصد زدن و حذف کردن یک مهره از بازی را داشته باشد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از حذف قلعه توسط سرباز می بینید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره سرباز (پیاده) در صفحه شطرنج
 
 
مهره سرباز یا پیاده می تواند هر گاه به انتهای صفحه بازی شطرنج رسید در همان حرکت جای خود را با یکی از مهره های اسب ، فیل ، قلعه و یا وزیر عوض کند.
 _____________________________________________________________________________

 
آموزش شطرنج – حرکت مهره قلعه یا رخ در صفحه شطرنج 
 

آموزش شطرنج – حرکت مهره قلعه در صفحه شطرنج
 
 

حرکت مهره قلعه در صفحه شطرنج

 
آموزش شطرنج   حرکت مهره قلعه یا رخ در صفحه شطرنج
مهره قلعه در شطرنج مهره خوب با توانایی حرکتی مناسبی است. به این مهره رخ هم می گویند. در تصویر بالا به خوبی مشاهده می کنید که مهره قلعه در شطرنج می تواند در راستای افقی یا عمودی در چهار جهت (چپ ، راست ، جلو ، عقب) حرکت کند. این مهره هم می تواند به سمت جلو حرکت کند و هم می تواند به سمت عقب بازگردد. مهره قلعه محدودیت تعداد خانه ای برای حرکت ندارد و می تواند هر چند خانه که شما بخواهید حرکت کند.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره قلعه یا رخ در صفحه شطرنج
 
مهره های خودی ممکن است حرکت مهره قلعه را در صفحه شطرنج محدود کنند. در تصویر بالا می بینید که مهره قلعه توانایی حرکت محدودتری دارد.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره قلعه یا رخ در صفحه شطرنج
 
مهره شطرنج می تواند هر کدام از مهره های حریف که در مسیر حرکتش قرار دارند را بزند و از بازی حذف کند. در تصویر پایین مشاهده می کنید که قلعه می تواند مهره فیل حریف را بزند. پس از حذف مهره حریف ، قلعه باید جای آن مهره قرار گیرد. در تصویر پایین صفحه شطرنج را پس از حذف شدن فیل حریف می بینید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره قلعه یا رخ در صفحه شطرنج
 __________________________________________________________________

آموزش شطرنج – حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج

 

آموزش شطرنج – حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج
 
 

حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج

 
آموزش شطرنج   حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج
 
مهره فیل در صفحه شطرنج می تواند به صورت مایل در چهار جهت حرکت کند. در تصویر بالا توانایی حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج با رنگ سبز مشخص شده است.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج
 
در تصویر بالا مشاهده می کنید که مهره های خودی ممکن است محدوده حرکت مهره فیل را محدود کنند.
 
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج
 
مهره فیل هم مانند مهره قلعه می تواند هر مهره از حریف که در مسیرش باشد را بزند و از بازی حذف کند.پس از زدن مهره حریف ، مهره فیل به جای آن مهره قرار می گیرد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از این که مهره فیل ، مهره قلعه حریف را زده است می بینید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج
 ____________________________________________________________________________________

آموزش شطرنج – حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج

 

آموزش شطرنج – حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج
 
 

مهره وزیر در صفحه شطرنج

 
مهره وزیر قدرتمندترین مهره شطرنج از نظر توانایی حرکت در صفحه بازی است. با این مهره باید با دقت بیشتری بازی کنید تا حریف شما موفق به زدن و حذف کردن آن نشود. چرا که اگر شما بدون وزیر با حریفی که وزیر دارد بازی کنید به سختی می توانید بازی را اداره کنید.
 

حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج

 
آموزش شطرنج   حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج
 
در واقع مهره وزیر مهره ای است که هم توانایی حرکت قلعه را دارد و هم توانایی حرکت فیل. یعنی در چهار جهت افقی و عمودی ، و چهار جهت مایل می تواند حرکت کند. در تصویر بالا توانایی حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج با رنگ سبز مشخص شده است.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج
 
مهرهای خودی ممکن است گستره حرکت مهره وزیر را در صفحه شطرنج محدود کنند. در تصویر بالا مشاهده می کنید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج
 
مهره وزیر از آنجا که توانایی حرکت بالایی دارد مهره مناسبی برای شکار مهره های حریف است. در تصویر بالا می بینید که مهره وزیر مانند مهره های فیل و قلعه می تواند مهره هایی که در مسیر او قرار دارند را از صفحه بازی شطرنج حذف کند. پس از حذف مهره حریف ، وزیر به جای آن مهره قرار می گیرد. در تصویر پایین جای قرار گرفتن وزیر پس از شکار مهره قلعه را در صفحه شطرنج مشاهده می کنید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج
 ____________________________________________________________________________

 

آموزش شطرنج – حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج

 

آموزش شطرنج – حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج
 
 

مهره اسب در صفحه شطرنج

 
مهره اسب در بازی شطرنج تنها مهره ای است که می تواند از روی مهره های حریف و یا خودی رد شود تا حرکت خود را انجام دهد. در واقع می توان به زبان ساده گفت تنها مهره ای که می تواند از روی مهره های دیگر بپرد مهره اسب است.
 

حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج

 
حرکت مهره اسب در صفحه بازی شطرنج به صورت حرف L در حالت های مختلف است. این مهره می تواند دو خانه در چهار جهت در راستای افقی و عمودی حرکت کند و سپس یک خانه به بالا یا پایین یا چپ و یا راست حرکت کند.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج
 
در تصویر بالا خانه های سبز رنگ دو خانه ای که اسب می تواند در چهار جهت حرکت کند را مشخص کرده است. پس از این دو خانه اسب باید یک خانه دیگر حرکت کند که می تواند خانه چپ ، راست ، بالا یا پایین باشد. خانه های قرمز رنگ خانه هایی هستند که اسب باید در نهایت در یکی از آنها قرار گیرد و در واقع مهره اسب در صفحه شطرنج در یک حرکت می تواند در یکی از آن خانه های قرمز قرار گیرد.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج
 
همانطور که قبلاً گفته شد مهم نیست که چه مهره ای سر راه اسب وجود داشته باشد و مهره اسب می تواند از روی آن بپرد تا حرکتش را کامل کند. در تصویر بالا می بینید که مهره اسب با وجود قرار گرفتن بین تعداد زیادی مهره می تواند در یک حرکت به یکی از خانه های سبز رنگ مشخص شده در صفحه شطرنج برود. البته اگر در یکی از این خانه ها ی سبز رنگ مهره خودی قرار داشت پس اسب نمی تواند به آن خانه برود.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج
 
مهره اسب در بازی شطرنج می تواند مهره های حریف را شکار کند. اگر در مقصد یک حرکت اسب مهره ای از حریف وجود داشته باشد ، اسب می تواند آن مهره را از صفحه بازی حذف کند. در تصویر بالا اسب می تواند سرباز حریف را بزند و جای آن قرار گیرد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از شکار سرباز حریف توسط اسب می بینید.
 
آموزش شطرنج   حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج
 _____________________________________________________________________

آموزش شطرنج – اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج

 

آموزش شطرنج – اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج
 
 

اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج

 
مهره شاه مهمترین مهره بازی است. این مهره توانایی حرکت پایینی دارد و فقط در مواقع ضروری باید آن را جابجا کرد. در واقع هدف اصلی در بازی شطرنج محافظت از مهره شاه خود و تهدید مهره شاه حریف در تمام بازی است و کسی که مهره شاه او مورد تهدیدی بدون راه فرار قرار گیرد بازی را واگذار کرده. مهره شاه را نمی توان از صفحه بازی شطرنج حذف کرد بلکه تنها می توان آن را تهدید کرد. به این تهدید به اصطلاح کیش می گویند که در ادامه به آن می پردازیم.
 

حرکت مهره شاه در صفحه شطرنج

 
آموزش شطرنج   اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج
 
مهره شاه در هر حرکت خود در صفحه بازی شطرنج می تواند یک خانه در راستای افقی یا عمودی و یا یک خانه در چهار جهت مایل حرکت کند. مهره های دیگر در بازی شطرنج اگر به خانه ای که مورد تهدید حریف است حرکت کنند ممکن است توسط حریف از بازی حذف شوند ولی مهره شاه هیچ گاه نمی تواند به خانه ای حرکت کند که مورد تهدید یکی از مهره های حریف باشد.
 
آموزش شطرنج   اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج
 
خیلی کم اتفاق می افتد که شما مجبور شوید با شاه مهره ای از حریف را بزنید و آن را حذف کنید. اما اگر چنین موقعیتی به وجود آمد مهره شاه نیز می تواند مانند باقی مهره ها در مسیر حرکت یک خانه ای خود مهره ی حریف را شکار کند. معمولا شاه این حرکت را برای رهایی از تهدید حریف به کار می برد.
 
آموزش شطرنج   اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج
 
همانطور که پیش تر گفتیم شاه نمی تواند به خانه ای برود که مورد تهدید حریف باشد. این قانون حتی اگر شاه قصد زدن یکی از مهره های حریف را داشته باشد برقرار است. در تصویر بالا می بینید که شاه نمی تواند قلعه را شکار کند چرا که پس از زدن قلعه باید در خانه ای قرار گیرد که مورد تهدید فیل است.
 
 
با توانایی های حرکتی و اهمیت هر کدام از مهره ها آشنا شدیم و چیزی نمانده تا بازی شطرنج را یاد بگیریم.
 
 ___________________________________________________________________________

آموزش شطرنج – ” کیش ” و ” کیش و مات ” در بازی شطرنج

 

آموزش شطرنج – ” کیش ” و ” کیش و مات ” در بازی شطرنج
 
 

کیش در بازی شطرنج

 
آموزش شطرنج    کیش  و  کیش و مات  در بازی شطرنج
 
قبلاً گفتیم که مهره شاه نمی تواند از بازی حذف شود و فقط می تواند مورد تهدید واقع شود. زمانی که مهره شاه توسط مهره حریف مورد تهدید واقع شود و یا مهره شاه حریف را توسط مهره ای تهدید نمایید به اصطلاح می گویند کیش صورت گرفته است. در تصویر بالا شاه مشکی توسط مهره فیل سفید کیش شده است. زمانی که شاه کیش می شود تنها بازی ممکن شما خنثی کردن این تهدید است و تا این تهدید را پشت سر نگذارید نمی توانید بازی خود را ادامه دهید و یا حرکت دیگری انجام دهید. برای این که شاه از این تهدید خارج شود ۳ راه وجود دارد:
 
آموزش شطرنج    کیش  و  کیش و مات  در بازی شطرنج
 
1- مهره شاه را حرکت دهیم تا از مسیر مورد تهدید خارج شود. در تصویر بالا می بینید که مهره شاه را یک خانه به سمت چپ حرکت دادیم و دیگر مورد تهدید نیست و از کیش خارج شده است.
 
آموزش شطرنج    کیش  و  کیش و مات  در بازی شطرنج
 
2- راه دوم این است که یکی از مهره ها را در مسیر تهدید قرار دهیم. در تصویر بالا مهره فیل را حرکت دادیم ، تهدید را خنثی کردیم و شاه را از کیش خارج نمودیم. البته در این مورد به اصطلاح فیل آچمز می شود. زمانی که یک مهره با حرکت خود سبب کیش شدن شاه خود شود پس نمی توان آن را حرکت داد و به اصطلاح می گویند آن مهره آچمز شده است. در مثال بالا در ادامه بازی تا زمانی که این تهدید وجود دارد اگر فیل را تکان دهیم شاه کیش می شود پس نمی توان فیل را حرکت داد و فیل آچمز شده است.
 
آموزش شطرنج    کیش  و  کیش و مات  در بازی شطرنج
 
3- اگر موقعیت زدن مهره حریف را داشتیم آن را از صفحه بازی شطرنج حذف می کنیم تا شاه از کیش خارج شود. این مورد کمتر پیش می آید چرا که حریف در صورتی که بداند با کیش کردن شما مهره خود را از دست می دهد این کار را انجام نمی دهد. شما آموزش بازی شطرنج را در سایت RAYA777.COM مشاهده می کنید. موقعیت جدید قلعه را پس از حذف فیل تهدید کننده در تصویر زیر می بینید.
 
آموزش شطرنج    کیش  و  کیش و مات  در بازی شطرنج
 
 

کی�
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جهت خرید این وبلاگ فقط یک نظر بدید و در نظر بگویید چقدر این وبلاگ را میخرید بالاخره به توافق میرسیم با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟
    کدام رپ خوان از همه بهتر است؟
    از کدام خواننده بیشتر خوشتان میاید؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 340
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 33
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 224
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 805
  • بازدید ماه : 5,056
  • بازدید سال : 23,440
  • بازدید کلی : 393,515
  • کدهای اختصاصی
    . .